CAND SI CUM SCAPAM DE BIROCRATIE

Birocraţia românească este un mecanism greoi, leneș, cu multe verigi inutile.

🖌Caragiale știa asta la 1907 - "Administraţia e compusă din două mari armate. Una stă la putere şi se hrăneşte; alta aşteaptă flămînzind în opoziţie. Cînd cei hrăniţi au devenit impotenţi prin nutrire excesivă, iar cei flămînzi au ajuns la completă famină, încep tulburările.

Oligarchia asta, semicultă sau, în cel mai bun caz fals-cultă, pe cît de incapabilă de producţie utilă or de gîndire, pe atît de lacomă la cîştiguri şi onoruri, îşi arogă puterea întreagă a Statului: cu o crudă şi revoltătoare neobrăzare, ea tăgăduieşte ţăranilor (imensei mase, supusă şi cuminte producătoare a avuţiei naţionale), sub pretextul ignoranţei şi lipsei lor de maturitate politică, orce drept de amestec, fie măcar pur consultativ, la cîrmuirea intereselor lor, la dirijarea destinelor lor." 

Pe lângă elita politică, partidul politic, grupul de presiune şi alţi subiecţi politici, unul din mecanismele însemnate în realizarea puterii politice este birocrația, intermediar între elita puterii (guvernanţi) şi mase (guvernaţi).

Birocraţia, când a apărut acum 3.000 de ani, trebuia să eficientizeze lucrurile. Dar dezvoltându-se într-o măsură necontrolată, birocrația a ajuns, prin suprareglementare, să se reproducă şi să se reprezinte doar pe sine, nu pe cetățean.

📋În modernitate, regulile, ierarhia și scopurile unui stat modern depind în mare măsură de birocrație. Dar o administrație publică modernă trebuie să aibă mecanisme de comunicare facilă, un număr redus de demersuri procedurale, proceduri suple și un timp redus de rezolvare.

Primăria București are dublul consilierilor Londrei (55 față de 30) și de 4 ori mai mulți funcționari publici decât Berlinul (860 față de 207), capitale cu populație și buget mult superioare.

🍄Birouri şi agenţii guvernamentale prosperă şi se răspândesc că ciupercile, birocraţii înmulţindu-se şi restrângand, pas cu pas, libertatea de acţiune a cetăţeanului. Numeroşi cetăţeni, adică acei „reacţionari” batjocoriţi de către „progresişti”, detestă această interferenţă în problemele lor şi condamnă incompetenţa şi risipa birocraţilor.

Funcţionarul public este în momentul de faţă intangibil și discreționar, fiind legat de protecţia ultrapaternală a guvernului - de abuzuri nu ai cui te plânge, iar sporurile funcționarului vin în continuare, nefiind condiționate de performanță.

Mișcarea politică România Mare în Europa va susține o reducere a aparatului birocratic-funcționăresc, cu trecere spre meritocrație și adhocratie, adică opusul birocrației - o cultură nonformală bazată pe creativitate, flexibilitate, capturare de oportunități, soluționare de probleme și rezultate imediate.

Faptul că nu ne dorim o înlocuire a liberei întreprinderi de către controlul guvernamental nu înseamnă că ne dorim un stat slab. Urmărim abolirea analfabetismului instituțional și o revoluție a bunului simt.